top of page

Anita Groenendijk van duurzaam warenhuis Nieuw Mos over AFA Sustainable Personal Styling

Bijgewerkt op: 27 jul. 2023

“Ik heb anders leren kijken en adviseer mijn klanten nu met veel meer zelfvertrouwen”


Anita Groenendijk uit Amersfoort is eigenaresse van een duurzaam warenhuis Nieuw Mos. Hier komen duurzame kleding, biologische voeding en een prachtige saladebar samen. Om zich te verdiepen in duurzame mode, haar klanten beter te kunnen adviseren én beter te kunnen inkopen, besloot Anita de opleiding sustainable personal styling aan de AFA te gaan volgen. “Ontzettend blij mee!”


Nieuw Mos werd twee jaar geleden geopend. Het eerste jaar had Anita’s dochter ook een belangrijke rol, maar door persoonlijke omstandigheden moest zij afscheid nemen. “Dat betekent dat ik straks alleen verantwoordelijk ben voor de inkoop’’, legt Anita uit. “Om goed voorbereid te zijn, wilde ik meer kennis en achtergrond van mode, kleuren, figuren, stijladvies en alles wat daarmee samenhangt. Zodoende ben ik de opleiding aan de AFA gestart. Ik had niet de ambitie om personal styliste te worden, maar vind het wel belangrijk dat ik vrouwen goed kan adviseren. Wij besteden veel tijd bij de paskamers. Met de kennis die ik nu heb opgedaan kan ik hen veel beter advies geven dan voorheen.”



Anders kijken

Anita combineerde de opleiding aan de AFA met een fulltimebaan. “Dat vond ik best intens”, zegt zij eerlijk. “Toch ben ik ontzettend blij en dankbaar dat ik dat heb gedaan. Ik merk nu dat ik anders heb leren kijken en dat ik mijn klanten met veel meer zelfvertrouwen adviseer.”


Kleuradvies

De eerste weken van de opleiding wordt veel aandacht besteed aan kleuradvies. “Daar ontdekte ik dat ik een andere kleurtype ben dan ik altijd had gedacht”, vertelt Anita lachend. “Dat opende letterlijk mijn ogen en heeft ze getraind.




Nu kan ik zowel de pasvorm als de kleuren veel beter bij anderen zien. Daar ben ik echt heel erg blij mee want dat geeft een enorme verrijking aan mijn werk.”


Modegeschiedenis

Een ander belangrijk deel van de opleiding betreft modegeschiedenis. “Dat vond ik ontzettend interessant”, stelt Anita. “Ik hou ook van geschiedenis.” Met het praktische onderdeel ‘styling’ had Anita iets meer moeite. “Voor dat onderdeel moest ik flink uit mijn comfortzone stappen”, zegt zij. “Welke kleding past goed bij welk figuur? En wat kun je beter niet doen? Dat vond ik best lastig.” Heel inspirerend vond Anita de tips, adviezen en inspiratie omtrent pre-loved mode. “In eerste instantie was ik zelf meer gericht op kleding uit duurzame grondstoffen, maar heb nu geleerd dat met pre-loved een nieuwe wereld open kan gaan. Wellicht bieden we straks in onze winkel de mogelijkheid dat klanten kleding die ze bij ons hebben gekocht na een aantal jaar weer kunnen inleveren. Zo staat ontstaat een mooie pre-loved afdeling. Helemaal passend bij ons concept. Dat zijn mooie plannen voor de toekomst die door deze opleiding zijn ontstaan.”




De opleiding aan de AFA heeft niet alleen invloed gehad op het werk van Anita zelf, maar werkt door in het hele team. “Onze medewerkers dragen kleding uit de winkel’’, stelt Anita. “Ik probeer hen uit te dagen om niet alleen een broek en een shirt uit het rek te pakken, maar mooie outfits samen te stellen. Datzelfde geldt voor outfits op de displays en de paspoppen. Ga maar los: gebruik accessoires om iets af te stijlen en doe moeite. Dat wil ik aan al mijn collega’s uitdragen. Dat heeft de opleiding ons maar mooi gebracht! Ik ben er ontzettend blij mee.”


Magazine cover van Anita - onderdeel van het examen.



Comments


bottom of page